Sunday, October 9, 2016

Du morgonstjärna , mild och ren

 Du morgonstjärna , mild och ren,
Guds nåds och sannings klara sken
som strålar över landen, du Davids son
av Jakobs släkt, mot dig min famn är
sträckt. Jag är din brud i Anden.
Ljuvlig, ljuvlig, hög och härlig,
blid och kärlig, utan like, se
till mig ifrån ditt rike.

Du pärla skön av himmelrik,
Marias son, Gud Fader lik,
min Frälsare, min konung.
Kom, red dig i mitt hjärta rum.
Din kärleks evangelium
är mig mer ljuvt än honung.
Eja, eja!
Hosianna!
Himmelsk manna
oss förunnas,
Jesus, när ditt ord förkunnas.

Uti mitt hjärta lys och skin,
du klara jaspis och rubin,
med all din kärlek blida.
Ja, låt mig känna att jag är
en lem i din församling kär
med dem som dig förbida.
Till dig, till dig
står min längtan.
All min trängtan
är den ena:
att tillhöra dig allena.

Pris vare Gud, vår hjälp och fröjd
sin Son, vår broder, sände.
O Jesus Krist, din Ande god,
ditt ord, ditt liv, ditt dyra blod
vår nöd i glädje vände.
Drag mig till dig,
öppna famnen
trygga hamnen.
Jag vill ila
dit till evig ro och vila.

Det är min enda tröst och ro
att den jag givit har min tro
mig aldrig skall förskjuta,
att Herren, sig till paradis
och sin famn mig sluta.
Amen, amen.
Ädla krona,
mig förskona
att dig mista,
du mitt första och mitt sista.

T Ph. Nicolai 1599, Petrus Jonae Angermannus 1604,
J. L. Runeberg 1857, B. G. Hallqvist 1982
M Ph. Nicolai 1599










No comments:

Post a Comment