Sunday, April 8, 2018

Detta är den stora dagen

Detta är den stora dagen , som oss Herren
Jesus gav, ljusets dag och glädjedagen,
som ej någon ände här. Gravens mörker
har försvunnit , livets sol har nu upprunnit.

Underbar den stora stunden.
Satan med all makt han haft
blev av Lammet övervunnen,
onskan av Guds kärleks kraft.
Dödens välde är nu brutet,
Jesus stiger fram i ljuset.

För att trösta den som gråter
kommer han  i påskens sol.
Paradiset öppnas åter.
Ormen krossats av hans fot.
Vi  befrias i vår ångest
nu när Jesus är uppstånden .

Låt oss jubla , vara glada,
mitt ibland oss Herren bor.
Nu är botad all den skada
som oss skyndafallet gjort.
Frukta inte döden mera!
Jesus segrat. Vi får leva.

Upp, min själ, min mun och tunga,
upp, mitt hjärta och min röst,
till att prisa och lovsjunga
Jesus som oss återlöst,
Jesus tacka och berömma,
Jesus godhet aldrig glömma.

T J. Franck 1653 G. Ållon1694, A. Frostenson 1978* M Numberg 1731

No comments:

Post a Comment