Sunday, June 4, 2023

Må änglaskaran ta emot dig

 Må änglaskaran ta emot dig, och må du med 

Lasaros , den en gång fattige, få evig ,

himmelsk vila.


En lott har tillfallit mig i ditt ljuvliga land,*

ett underbart arv har jag fått.


Jag vill lova Herren, han ger mig råd,*

ännu om natten manar mig mitt innersta.


Jag har alltid haft Herren för mina ögon,*

han är på min högra sida, jag skall inte vackla.


Därför fröjdar sig mitt hjärta och jublar min tunga,*

ja, än mer: min kropp skall vila med förtröstan.


Ty du lämnar inte min själ i dödsriket *

och låter inte din helige möta förgängelsen .


Du visar mig livets väg,

inför ditt ansikte finns glädjens fullhet,*

ljuvlighet i din högra hand för evigt.


Omkvädet upprepas av församlingen och sjungs efter varje vers.

T Omkväde Chorus angelorum , romersk antifon från 400-600 talet, övers. 2000,

verser Ps 16:6-11 • M Psalmodi från Dalmatien efter gregoriansk förlaga , bearb.

No comments:

Post a Comment