Sunday, November 15, 2015

O ljuva Sakrament

O ljuva Sakrament ,
Gud i vår dödlighet ,
som bott bland oss och känt
en mänskas ensamhet.
Jag kommer till dig än en gång
med salig hunger och med sång,
o ljuva Sakrament, o ljuva Sakrament.

Min vilas Sakrament ,
mitt hem var än jag går.
I allting som har hänt
fans du, och nu du står
och väntar att bli allt för mig
som längtar att bli ert med dig,
o ljuva Sakrament ,
o ljuva Sakrament.

Min räddnings Sakrament ,
i flodvågen Guds Ark.
Du stormarna har sän och är min fasta märk.
Var du min tillflykt , var min grund ,
i provningens, i dödens stund,
o ljuva Sakrament ,
o ljuva Sakrament .

O höga Sakrament ,
o djupa hemlighet ,
du enda fundament
för allas enighet.
Gör blicken ren , så jag kan se
dig själv i andras ansikte ,
o ljuva Sakrament ,
o ljuva Sakrament .

T F. Stanfield ( 1835-1914 ) , A. Piltz 2009* M F. Stanfield  ( 1835-1914 )

No comments:

Post a Comment