Sunday, February 11, 2024

Allt, o Fader , till din ära

 Allt, o Fader till din ära, allt, min 

Gud, till ditt behag. Kom att nu mitt 

hjärta lära troget tjäna dig idag!

Kropp och själ vill jag dig giva, vad jag 

äger ditt skall bliva. Allt för dig jag 

verka vill, giv mig du din nåd därtill.


O Maria, goda moder,

du har världens frälsning fött.

Bed till Jesus, till vår broder,

som för oss på korset dött.

I hans tjänst vill jag mig öva,

aldrig Gud med synd bedröva .

Ställ din förbön som en vakt 

mellan mig och mörkrets makt.


Käre ängel, sänd av Herren ,

själens bästa vän du är.

Håll all synd och fara fjärran,

var idag mig alltid när.

Låt mig dina råd få höra 

lär mig vad jag bäst skall göra.

Gå med mig på korsets stig,

den till himlen leder mig.


Gud, dig lovar allt som andas 

Fader, Son och Ande god.

Tusen änglaröster blandas

i en mäktig lovsångs flod.

Må mig dina helgon lära

dig i allt och alltid ära.

Du, blott du, är god och stor,

evigt du i himlen bor.


T Duderstadt 1724, Skyddsengeln 1887 (vers1).

M Darmstadt 1698/Bamberg 1732

No comments:

Post a Comment