Monday, January 20, 2014

"O Store Gud"

O store Gud , när jag den värld be skådar hur där din visdom väver livets trådar,
som du har skapat med ditt all makts ord, och alla väsen mätas vid ditt bord-
då brister själen ut i lovsångs ljud ; O store Gud , o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud:  O store Gud , o store Gud!

När jag hör åskans röst och stormar brusa och blixtens klingor springa fram ur skyn,
när regnets kalla, friska skurar susa och löftets båge glänser för min syn-
då brister själen ut i lovsångs ljud; O store Gud , o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud; O store Gud , o store Gud!

När sommarvinden susar över fälten, när blommor dofta invid källans strand,
när trastar drilla i de gröna tälten vid furuskogens tysta , dunkla rand-
då brister själen ut i lovsångs ljud ; O store Gud , o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud ; O store Gud , o store Gud!

När jag i Bibeln skådar alla under som Herren gjort sen förste Adams tid,
hur nåde full han varit alla stunder och hjälp sitt folk ur livets synd och strid-
då brister själen ut i lovsångs ljud; O store Gud , o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud; O store Gud , o store Gud!

När en gångs alla tidens höljen falla, och jag får skåda det jag nu får tro,
och evighetens klara klockor kalla min frälsta ande till dess sabatsro-
då brister själen ut i lovsångs ljud ; O store Gud, o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud, O store Gud , o store Gud!

När tryckt av synd och skuld jag faller neder vid Herrens fot och ber om nåd och frid
och han min själ på rätta vågen leder och frälsa mig från all min synd och strid -
då brister själen ut i lovsångs ljud , O store Gud , o store Gud!
Då brister själen ut i lovsångs ljud , O store Gud, o store Gud!
  

No comments:

Post a Comment