Sunday, January 22, 2017

Kom , helige Ande

Kom , helige Ande,  kom, du mitt sanna ljus,

1  Kom, du földolda skatt.
    Kom, du eviga liv.
    Kom, du namnlösa glädje
     som aldrig tar slut.

2.  Kom, du frälsningens mål.
      Kom, du som väcker oss upp ur vår sömn.
       Kom, du de dödas uppståndelse .
        Kom, du som ingen har sett,
         orörd och ofattbar.

3.    Kom, du som bor ovan alla himlar 
        men kommer till oss och är nära.
         Ständigt åkallar man ditt namn,
          men ditt väsen kan ingen förstå.

4.     Kom, du som själv är min längtan.
        Kom, du tröst för min arma själ.
         Kom , du min andedräkt och mitt liv,
          helige Ande, min fröjd och min ära.

* Omkvädet upprepas av församlingen och sjungs efter varje vers.
T Symeon den nye teologen ( 949- 1022), P. Beskow 1986
M Efter slavisk tradition 

No comments:

Post a Comment