Sunday, September 22, 2019

Med tacksam röst och tacksam själ

Med tacksam röst och tacksam själ min
lovsång sjunger jag: o Gud, du alltid
gjort mig väl och gör det än idag.

Min Gud, ett vet jag
som består,
när år och dagar fly.
Det är den nåd, för varje år
och varje morgon ny.

Vem bygger jordens vida rund
och timrar fästets höjd?
Vem sänder sol i morgonstund
och högstidsdagens fröjd?

Vem skickar  vår och skördetid?
Vem håller i sin hand
den ädla, dyra, gyllne frid
för hem och fosterland ?

Vem skänker under livets vår
av livets rikedom?
Vem sänder mig de goda är
då lyckan går i blom?

Min Gud och Fader, det är du.
Du vakat för mig väl,
från livets början och till nu
dig vårdat om min själ.

Din syndabördan,
tung och svår,
har sänkt i nådens hav
och hjärtesorgens bittra tår
från ögat torkat av.

Du breder kring min väg
ditt ljus
från evighetens värld
och öppnar mig ditt fadershus
vid målet av min färd.

Så sjunger själen glädjesång,
dig, Herre Gud, till pris,
till dess jag sjunger får en gång,
ditt lov i paradis.

T P. Gethardt 1653, J A. Eklund 1911* M J. Cruger 1653 efter P. Davantes 1560
























No comments:

Post a Comment