Sunday, February 9, 2020

O ljuva Sakrament

O ljuva Sakrament, Gud i vår dödlighet,
som bott bland oss och känt en mänskas
ensamhet. Jag kommer till dig
än en gång med salig hunger och med sång, o
ljuva Sakrament, o ljuva Sakrament.

Min vilas Sakrament,
mitt hem var än jag går.
I allting som har hänt
fanns du , och nu du står
och väntar och bli allt för mig
som längtar att bli ett med dig,
 o ljuva Sakrament,
o ljuva Sakrament.

Min räddning Sakrament,
i flodvågen Guds Ark.
Du stormarna har sänt
och är min fasta mark.
Var du min tillflykt, var min grund,
i provningens, i dödens stund,
o ljuva Sakrament,
o ljuva Sakrament.

O höga Sakrament,
o djupa hemlighet,
du enda fundament
för allas enighet.
Gör blicken ren, så jag kan se
dig själv i andras ansikte,
o ljuva Sakrament,
o ljuva Sakrament.

T F. Stanfield (1835-1914), A. Piltz 2009• M F. Stanfield(1835-1914)


















No comments:

Post a Comment