Sunday, August 1, 2021

Hur ljuvt det är att komma

 Hur ljuvt det är att komma till Herrens

tempelgård , där trogna själar blommar som

liljor i hans vård . Man ser hur skära kalkar

för  Gud öppna står, och himmelsk 

dagg hem svalkar, att liv kraft de får.


Hur kärt i Andens enhet 

att dem tillsammans se

i trohet och i renhet 

åt Herren offer ge .

När de Guds lov upphöjer

på denna fridens ort ,

vem är väl som dröjer 

och stannar vid dess por?


Träd in att se och smaka

hur ljuvlig Herren är,

att bedja och att vaka 

med hans utvalda där.

Där ute lever flärden

så glädjelös och tom;

ack , ringa fröjd ger världen 

emot Guds rikedom.


Ej vill jag vandra fjärran 

till mörker bort från dag .

Mitt ljus , det är av Herren,

min sol uppsöker jag.

Inför hans anlet klara 

vill i hans hus jag bo.

Där är mig gott att vara,

där har mitt hjärta ro.


T J. L. Runeberg 1857 • M J. G. Lotscher 1795





No comments:

Post a Comment