Sunday, April 23, 2023

Vakna up ! en stämma bjuder

 Vakna upp ! en stämma bjuder,

som mäktig och högtidlig ljuder

till alla gravars djup en gång. Vakna upp,

stå upp, ni döda, som glömma

tidens vedermöda i dödens dvala tung och 

lång. Guds röst till eder sker, ty natten är grej

mer; dagen kommer, den sista dag , den

största dag . Han kommer efter Guds behag.


Jord och hav och himla bäva ,

och Herrens änglar nedersväva;

han kommer, Människones  Son.

Djupen öppnas , bergen falla,

och Adams barn församlas alla 

med hopp och fruktan kring hans tron.

Här bliver fröjd och gråt:

han skall dem skilja åt

som en herde.

De trogna då 

sin krona få,

men bort det onda måste gå.


Jesus, mig din ankomst gläder,

där jag i dina fotspår träder ,

på törnestig , av sorger böjd.

Törnet byter du i palmer

och sorgerop i glädje psalmer,

så skådar jag min grav med fröjd.

När efter mödan trött 

en stund jag sovit söt

i dess skugga,

du väcker mig

så nådelig 

till evig frid och fröjd hos dig.


T Vers 1 F. G. Klopstock omkr. 1800, J. O. Wallin 1816§*

M Ph. Nicolai 1599

No comments:

Post a Comment