Sunday, August 13, 2023

Tack min Gud

 Tack min Gud. för vad som varit ! Tack för allt vad

du beskär ! Tack för tiderna som farit! Tack för 

stund som inne är! Tack för ljusa , varma vårar! 

Tack för mörk och kulen höst!

Tack för redan glömda tårar! Tack för friden i mitt bröst!


Tack för vad du uppenbarat !

Tack för vad jag är förstår!

Tack för bön, som du besvarat!

Tack för vad jag icke får!

Tack för livets hemligheter!

Tack för hjälp i nödens stund!

Tack för nåd, som ingen mäter!

Tack för blodets fridsförbund!


Tack för himmel blå i livet!

Tack för moln du strött därpå!

Tack för solljus, av dig givet!

Tack för mörkret likaså!

Tack för provningar och strider!

Tack för hopp , som uppfyllts väl!

Tack för dagen , som framskrider!

Tack för hopp som slagit fel!


Tack för rosorna vid vägen!

Tack för törnet ibland dem!

Tack för resta himlastegen !

Tack för evigt tryggat hem !

Tack för kurs och tack för plåga!

Tack för himmels salighet!

Tack för stridens klara låga!

Tack för all i evighet!


T A. Storm 1891• M G. C. Stebbins 1876



No comments:

Post a Comment