Sunday, October 29, 2023

Gör mig till ett redskap för din frid

 Gör mig till en redskap för din frid, och

låt mig med min tro få bringa liv, försoning 

ge där orätten består  och din kärlek så 

där hatet gror.


Gör mig till ett redskap för din frid.

Där mörker råder låt mig sprida ljus.

Låt hoppet väckas i förtvivlans stund,

glädjen gro där sorgen ligger tung.


Lär mig, Gud att inte söka tröst 

för egen del men trösta andra först,

att själv förstå där ingen mig förstår.

Lär mig älska mer än jag förmår 


Varje gång vi ger vi tar emot,

och den som ger förlåtelse får nåd.

Så formas vi till redskap för din frid 

Döende vi föds till evigt liv.


T ”Franciskusbönen” , fransk bön till Jesu hjärta omkr. 1910,

S. Temple 1967 , T. Ekelöf 1978 , A. Ekenberg 2005

M C. Pahlmblad 1980

No comments:

Post a Comment