Sunday, October 1, 2023

Helige Fader , svara mig

 Helige Fader, svara mig, långt har jag

irrat bort från dig. Tvivel och hunger själen

härjar , och gift och törne hjärtat sargar.


Mildaste Fader, skona mig

främmande blev jag för mig själv.

Fri från din lag jag ville vandra,

befriad från att se de andra.


Godaste Fader, rädda mig,

tänk på ditt barn, jag söker dig.

Larmade tomhet gjort mig illa,

och bara du kan oron stilla.


Älskade Fader, bota mig.

Åren flyr undan: utan dig

mister jag målet för min längtan,

min Gud , mitt allt, min heta trängtan.


Himmelske Fader, bota mig.

Åren flyr undan: utan dig

min Gud , mitt allt, min heta längtan.


Himmelske Fader, se på mig,

jag vill stå upp och gå till dig.

Låt mig förkrossas och bli helad

och friden med de andra dela.


Käraste Fader , tröttna ej!

Din gode Ande lede  mig.

Jag var förlorad men är funnen,

min skuld utplånad , glädjen vunnen.


T A. Piltz 2003 • M Genève 1542/C. Ulenberg 1603



No comments:

Post a Comment