Sunday, December 6, 2020

Upp, min tunga, att besjunga

 Upp, min  tunga , att besjunga undret som ibland oss sker,

hemligheten ingen annat, det som ögat inteser  Kristi kropp

och blod är gåvan som av godhetGud oss ger.


Här han bodde , mitt ibland oss , och bar samma kropp som vi,

född av Jungfrun, ledd av Anden, för att alla skulle bli

Faderns barn, av Ordet födda till ett oförgängligt liv.


När han sist med sina vänner lägger sig vid bordet ner,

vetande vad timmen slagit, tar han brödet, bryter, ger;

”Detta är min kropp ” - i tecken redan korsets offer sker.


Allt vad lagen föreskrivit för sin slutliga gestalt :

påskens måltid, sången, lammet, brödet- han förnyar allt.

Allt han lyfter och förvandlar och välsignar tusenfalt.


Låt oss fall ner i bävan, tiga, reda honom rum,

hylla den som , dold  i brödet, bör bland oss i denna stund.

öppna hjärtat för hans höga, heliga mysterium.


Tacka nu vår Gud och Fader, ära Sonen, sjung hans pris,

lova Anden, se och smaka: endast Gud är god och vis.

Skåda, mitt i världens dunkel, skimrande, hans paradis . Amen..


T Pange, lingua, gloriosi, corporis mysterium, Thomas av Aquino 1263/1264?, A. Ekenberg 20002

M. Luxemburg 1768, bearb









No comments:

Post a Comment