Sunday, May 9, 2021

Tackar Herren

 Detta är den dag som Herren har gjort. Halleluja, halleluja.

Halleluja, halleluja, halleluja.


1Tackar Herren, ty han är god,*

      evigt varar hans nåd.

2 Så må Israel säga,*

   evigt varar hans nåd.

3 Så må Arons hus säga,*

       evigt varar hans nåd.

4 Så må det som fruktar Herren säga,*

    evigt varar hans nåd.

8 Bättre att ta sin tillflykt till Herren,*

   än att förlita sig på människor.

9 Bättre att ta sin tillflykt till Herren *

   än att förlita sig på de mäktiga.

T Ps 118:1-4, 13-17, 21-27a, 28-29; omkväde 1v.24•M 1-2 Gregoriansk , bearb.

13 Man stöter mig hårt, för att jag skall falla,*

       men Herren hjälper mig.

14 Herren är min styrka och min lovsång,*

        han blev min räddning.

15 Man sjunger med jubel om seger i rättfärdigas läger:*

       Herren högra hand gör mäktiga ting.

16 Herrens högra hand är upplyft,*

      Herrens högra hand gör mäktiga ting.

17 Jag skall inte dö utan leva *

     och berätta om Herrens gärningar.

21 Jag tackar dig för att du svarade mig *

     och blev min räddning.

22 Stenen som husbyggarna ratade *

      har blivit en hörnsten.

23 Herren har gjort den till detta,*

      underbar är den i våra ögon.

24 Detta är den dag som Herren har gjort,*

      låt oss nu jubla och vara glada!

25 Herre, hjälp oss, *

       Herre, låt det gå oss väl.

26  Välsignad som kommer i Herrens namn.*

      Vi välsignar er från Herrens hus.

27 a Herren är Gud, han gav oss ljus.

28   Du är min Gud, och jag vill tacka dig,*

      min Gud, jag vill höja ditt lov.

29 Tacka Herren, ty han är god,*

      evigt varar hans nåd.

  

Påskvakan ( efter episteln och påsken stora Halleluja); Påskdagen : v. 1-2 , 16-17, 22-23•

Påsksönd. årgång. A och B: v. 2-4 , 13-15,22-24•

2 påsksönd. årg. C: v. 2-4, 12-24, 25-27a• 4 påsksönd. årg. B: v. 1,8-9, 21-23,26,28,29






No comments:

Post a Comment