Sunday, May 1, 2022

O ljuva Sakrament

 O ljuva Sakrament , Gud i vår dödlighet, som bott bland oss och känt en

mänskas ensamhet. Jag kommer till dig

än en gång med salig hunger och med sång, o

ljuva Sakrament, o ljuva Sakrament.


Min vilas Sakrament, 

mitt hem var än jag går.

I allting som har hänt 

fanns du , och nu du står 

och väntar att bli allt för mig 

som längtar att bli ett med dig,

o ljuva Sakrament,

o ljuva Sakrament.


Min räddnings Sakrament,

i flodvågen Guds Ark.

Du stormarna har sänt

och är min fasta mark.


Var du min tillflykt, var min grund,

i provningens, i dödens stund,

o ljuva Sakrament ,

o ljuva Sakrament.


O höga Sakrament,

o djupa hemlighet,

du enda fundament 

för allas enighet.

Gör blicken ren, så jag kan se

dig själv i andras ansikte,

o ljuva Sakrament,

o ljuva Sakrament.


T F. Stanfield (1835-1914), A. Piltz 2009•M F. Stanfield (1835-1914)

No comments:

Post a Comment