Sunday, May 29, 2022

Gud Fadern - Med tacksam röst och tacksam själ

 Mes tacksam röst och tacksam själ min lovsång 

sjunger jag: o Gud, du alltid gjort mig väl och gör det än idag.


Min Gud, ett vet jag som består,

när år och dagar fly.

Det är din nåd, för varje år

och varje morgon ny.


Vem bygger jordens vida rund

och timrar fästets höjd?

Vem sänder sol i morgonstund 

och högtidsdagens fröjd?


Vem skickar vår och skördetid?

Vem håller i sin hand 

den ädla, dyra, gyllne frid 

for hem och fosterland?


Vem skänker under livets vår av livets rikedom?

Vem sänder mig de goda år

då lyckan går i blom?


Min Gud och Fader, det är du.

Du vakat för mitt väl,

från livets början och till nu

dig vårdat om min själ.


Du syndabördan ,

tung och svår ,

har sänkt i nådens hav

och hjärtesorgens bittra tår

från ögat torkat av.

Du breder kring min väg 

ditt ljus 

från evighetens värd

och öppnar mig ditt fadershus

vid målet av min färd.


Så sjunger själen glädjesång ,

dig, Herre Gud, till pris,

till dess jag sjunga får en gång

ditt lov i paradis.


T P. Gerhardt 1653 , J. A. Eklund 1911• M J. Cruger 1653 , efter P. Davantes 1560

No comments:

Post a Comment