Sunday, June 19, 2022

En liten stund med Jesus

 En liten stund med Jesus, o, vad den jämnar

allt och ger åt hela livet en ny och ljus 

gestalt. När jag är trött av vägen och allt som möter 

mig, en liten stund med Jesus, och allt förändrar sig.


En liten stund med Jesus 

när synden gör mig ve

och otron vill mig hindra 

att blott på ordet se:

en liten stund med Jesus,

och bördan lyftes av

och faller från min skuldra 

i Kristi öppna grav.


En liten stund med Jesus,

och hjärtats oro flyr ,

och blicken vändes åter 

från jordens små bestyr 

till livets verkligheter ,

de ting som ej förgås 

när himlarna och jorden 

av sin förvandlas nås.


En liten stund med Jesus,

vad frid den har med sig,

när kärlekslösa domar

av mänskor såra mig.

Om missförstådd och sargad

från vänners krets jag går,

en liten stund med Jesus 

dock hela alla sår.


En liten stund med Jesus,

vad kraft den har med sig,

vad lust den ger att vandra 

på Herrens viljas Stig,

vad mod den ger att leva

och lida för hans namn,

en ljuvlig försmak redan 

av vilan i hans famn.


Så giv mig, käre Herre,

ja, giv mig ofta då

en liten stund med Jesus 

i hemmets tysta vrå.

Mitt hjärtas djupa längtan 

är denna enda blott:

En evighet med Jesus 

och allt, ja, allt är gott.


Text : AH Lindgren 1978

Musik: R Forsberg 1978

No comments:

Post a Comment