Sunday, March 5, 2023

Vår blick mot Helga berget går

 Vår blick mot helga berget går, där,

Jesus, du förklarad står i glans så ren som 

solens sken och pris av får. Med 

fäderna från löftets tid du talar

om din död, din strid , då du ditt kall

fullborda skall och oss förvärva frid. Du 

styrker här de dinas tro med försmak 

av en salig ro, en helgad fröjd från 

himlen höjd, där dina frälsta bo.


Här nere en smärtans dal,

vår hydda av ett bräckligt skal,

av stoft vår dräkt,

vårt liv en fläkt 

och himlavägen smal.

Me, Jesus, från din härlighet 

du våra sorger ser och vet.

Du lyfter mig 

i tron till dig,

till frid och ljuvlighet.

Och fast jag åter måste ned

i sorgedalen, följer med 

från glädjens stund 

i hjärtats grund 

en stila tröst och fred.


En gång, när slutat är allt ve,

skall skyn sig öppna, jag skall se

I evigt ljus 

mitt fadershus,

min Gud, min Frälsare.

Då skall min blick ej skämmas mer,

min hydda aldrig brytas ner,

och hunnen dit, 

i klädnad vit,

jag allt förklarar ser:

och med Guds folk i paradis

jag talar får på himmelskt vis

om allt hans råd,

hans makt , hans nåd .

Hans namn ske lov och pris!


T E. Evers 1906• M O. Olsson 1916

No comments:

Post a Comment